Wij zoeken het perfect voor u uit! Laat Vergoedingcontrole.nl KOSTELOOS uw schadevergoeding nakijken.
Verzekeraar noemt brand te snel fraude
Schade-experts van verzekeraars merken branden te snel aan als verdacht. Ook werken zij te innig samen met de politie. Daardoor krijgen verzekerden geen geld of moeten zij daar maanden lang op wachten.
Verzekeringsadvocaat Jasper Backx zegt dat zijn kantoor tientallen zaken behandelt waarin dit het geval is. ,,Vooral consumenten en kleine bedrijven zijn de dupe.” Contra-expert Anton Coolen van Coolen Expertise heeft dezelfde ervaring. ,,Dit gebeurt meer dan regelmatig.”
Groot probleem is de continue samenwerking tussen verzekeringsexperts en de politie, constateert brandonderzoeker Peter Reijman. ,,Verzekeringsonderzoekers zijn vrijwel altijd oud-rechercheurs. Men kent elkaar, het is oude jongens krentenbrood. Het risico op beïnvloeding is dan levensgroot.”
Volgens Backx en Horssius moeten politie en verzekeraars hun onderzoek strikt gescheiden doen. ,,De politie mag niet samenwerken met burgers, het is vervuiling van bewijs,” stelt Horssius. ,,Als de verzekeraar op nieuw bewijs stuit, kan hij de rechter commissaris vragen het onderzoek te heropenen. Nu wordt in achterkamertjes informeel informatie uitgewisseld.” Daar komt bij dat oud-rechercheurs gewend zijn strafbare feiten te zoeken, zegt advocaat Backx. ,,Daardoor werken ze vaak niet objectief, maar resultaatsgericht en met de polisvoorwaarden in de hand.”
Het Verbond van Verzekeraars ziet geen gevaar in de samenwerking met politie. ,,Het gaat ons het bestrijden van verzekeringsfraude, zegt woordvoerder Jan-Willem Wits. ,,Dat kost ons miljoenen per jaar. In zoverre is er inderdaad sprake van belangenverstrengeling.” Hij ontkent dat verzekeraars schades te gemakkelijk afwijzen. ,,Als dat zo is, zou de politie echt geen informatie meer met ons delen.” Het convenant, dat over twee jaar wordt geevalueerd, is juist bedoeld om alles duidelijk te communiceren. ,,We doen het in alle openbaarheid, iedereen mag het inzien. Straks weten we of het heeft gewerkt.”
Klachtenprocedure
Volgens Wits kunnen gedupeerde consumenten bovendien klagen bij het Klachteninstituut Financiele Dienstverlening (Kifid) en het Nivre. Dan is er nog een gang naar de rechter mogelijk. Volgens Backx staat het Kifid echter alleen open voor consumenten. ,,Bedrijven en kleine zelfstandigen kunnen nergens terecht met een klacht.”
Het Nederlands Instituut van Register Experts (NIVRE) vindt het niet uitmaken dat onderzoeks- en (contra)expertise-bureaus niet onafhankelijk zijn. ,,Belangrijker is dat onderzoek zorgvuldig gebeurt,” zegt Gerard Böttcher. Mocht een consument zich benadeeld voelen, kan hij een klacht indienen. ,,Wij hebben een uitgebreide klachtenprocedure.”